Historie motoru Walter MIKRON

Historie motoru Walter MIKRON se začala psát v roce 1935, kdy byl dokončen vývoj nejmenšího z řadových motorů firmy Walter nazvaného MIKRON I (50k).

Připomeňme si však počátek třicátých let, kdy firma Walter pohotově zareagovala na poptávku konstruktérů letadel po řadových, vzduchem chlazených motorech a již v roce 1932 uvedla na trh invertní čtyřválec JUNIOR 4 (105k). V roce 1934 byla zahájena výroba čtyřválce MAJOR 4 (120k) a v roce 1935 byl dokončen vývoj dalších dvou typů, nejmenšího v řadě nazvaného MIKRON I (50k) a nejznámějšího MINOR 4 (85k).

MIKRON I byl postupně modernizován a již před 2. světovou válkou byl dodáván pod označením MIKRON II.

V roce 1946 se MIKRON II dočkal další modernizace, konstrukčně připravené již před válkou. Pod označením MIKRON III (65k) jej vyráběli v jinonickém Motorletu a uplatnil se především v modernizovaných poválečných letounech Praga E-114 M „Air Baby“. V letech 1936 - 1947 vyrobila Waltrovka (Motorlet) v různých modifikacích více než 400 Mikronů.

V roce 1964 byla výroba pístových motorů převedena do podniku Avia v Čakovicích. Letecký program byl však v Avii postupně utlumován a tak neměl tento elegantní, lehký a úsporný motor dlouho využití. Až v roce 1978 jej použili v Aerotechniku Kunovice pro pohon motorizovaného kluzáku L-13 SW Vivat, ve kterých létají tyto zdařilé pohonné jednotky do současnosti. Zpočátku byly využívány původní motory WALTER MIKRON III, na kterých prováděla firma Aerotechnik ve svém závodě v Moravské Třebové generální revize.

V prosinci 1985 získal Aerotechnik typové osvědčení letové způsobilosti dle národního předpisu L 8/O pro základní verzi motoru MIKRON IIIA a zahájil jeho novou výrobu. V následujících letech byl motor modernizován. Verze MIKRON IIIAE dostala elektrický spouštěč a alternátor, MIKRON IIIB má navíc zvýšený výkon na 55kW (75k). Varianty byly certifikovány dle předpisu JAR 22.

V roce 1999 přešla výroba, opravy a vývoj motorů do firmy PARMA-TECHNIK, s.r.o. se sídlem v Luhačovicích. Provoz zůstal v původních prostorech v Moravské Třebové. Přímou návazností personálního obsazení, technického a technologického zajištění a odkoupením rozpracované výroby vytvořila firma PARMA-TECHNIK podmínky pro další existenci motorů MIKRON III.

K datu 17.05.2000 jsme získali od ÚŘADU PRO CIVILNÍ LETECTVÍ České republiky, v souladu s postupy CAA-TI-006-0/98 Oprávnění k údržbě a opravám motorů Mikron III.

Od konce roku 2006, kdy došlo k ukončení platnosti tohoto národního oprávnění, jsme zařazeni do struktury firmy W-MOTOR SERVICE, s. r. o. - oprávnění CZ.MF.0026.

V roce 2007 byl uveden na trh modernizovaný motor v kategorii UL s označením MIKRON III C UL s výkonem  60kW (81k).

V dubnu 2009 jsme výrobu přemístili do nových prostor v areálu letiště Staré Město (LKMK).

V červenci 2015 jsme se přestěhovali do prozatímních prostor v Luhačovicích a netrpělivě očekáváme zahájení stavebních prací na nové provozovně na letišti v Luhačovicích, které buduje Aeroklub Holešov.

V prosinci 2017 jsme se konečně přestěhovali do naší vlastní nově postavené haly na Luhačovickém letišti.

Ke dni 12. 12. 2017 jsme od ÚŘADU PRO CIVILNÍ LETECTVÍ České republiky získali oprávnění organizace k údržbě motorů Walter Mikron III a Mikron III všech verzí, číslo oprávnění CZ.MF.0055.

Nové motory Mikron III naše firma v současné době vyrábí pro kategorii ultralehkých letadel. Přípravné práce směřují k opětovnému získání oprávnění k výrobě certifikovaných motorů.