Historie motoru Walter MIKRON

Historie motoru Walter MIKRON se začala psát v roce 1935, kdy byl dokončen vývoj nejmenšího z řadových motorů firmy Walter nazvaného MIKRON I (50k).

Připomeňme si však počátek třicátých let, kdy firma Walter pohotově zareagovala na poptávku konstruktérů letadel po řadových, vzduchem chlazených motorech a již v roce 1932 uvedla na trh invertní čtyřválec JUNIOR 4 (105k). V roce 1934 byla zahájena výroba čtyřválce MAJOR 4 (120k) a v roce 1935 byl dokončen vývoj dalších dvou typů, nejmenšího v řadě nazvaného MIKRON I (50k) a nejznámějšího MINOR 4 (85k).

MIKRON I byl postupně modernizován a již před 2. světovou válkou byl dodáván pod označením MIKRON II.

V roce 1946 se MIKRON II dočkal další modernizace, konstrukčně připravené již před válkou. Pod označením MIKRON III (65k) jej vyráběli v jinonickém Motorletu a uplatnil se především v modernizovaných poválečných letounech Praga E-114 M „Air Baby“. V letech 1936 - 1947 vyrobila Waltrovka (Motorlet) v různých modifikacích více než 400 Mikronů.

V roce 1964 byla výroba pístových motorů převedena do podniku Avia v Čakovicích. Letecký program byl však v Avii postupně utlumován a tak neměl tento elegantní, lehký a úsporný motor dlouho využití. Až v roce 1978 jej použili v Aerotechniku Kunovice pro pohon motorizovaného kluzáku L-13 SW Vivat, ve kterých létají tyto zdařilé pohonné jednotky do současnosti. Zpočátku byly využívány původní motory WALTER MIKRON III, na kterých prováděla firma Aerotechnik ve svém závodě v Moravské Třebové generální revize.

V prosinci 1985 získal Aerotechnik typové osvědčení letové způsobilosti dle národního předpisu L 8/O pro základní verzi motoru MIKRON IIIA a zahájil jeho novou výrobu. V následujících letech byl motor modernizován. Verze MIKRON IIIAE dostala elektrický spouštěč a alternátor, MIKRON IIIB má navíc zvýšený výkon na 55kW (75k). Varianty byly certifikovány dle předpisu JAR 22.

V roce 1999 přešla výroba, opravy a vývoj motorů do firmy PARMA-TECHNIK, s.r.o. se sídlem v Luhačovicích. Provoz zůstal v původních prostorech v Moravské Třebové. Přímou návazností personálního obsazení, technického a technologického zajištění a odkoupením rozpracované výroby vytvořila firma PARMA-TECHNIK podmínky pro další existenci motorů MIKRON III.

K datu 17.05.2000 jsme získali od ÚŘADU PRO CIVILNÍ LETECTVÍ České republiky, v souladu s postupy CAA-TI-006-0/98 Oprávnění k údržbě a opravám motorů Mikron III.

Od konce roku 2006, kdy došlo k ukončení platnosti tohoto národního oprávnění, jsme zařazeni do struktury firmy W-MOTOR SERVICE, s. r. o. - oprávnění CZ.MF.0026.

V roce 2007 byl uveden na trh modernizovaný motor v kategorii UL s označením MIKRON III C UL s výkonem  60kW (81k).

V dubnu 2009 jsme výrobu přemístili do nových prostor v areálu letiště Staré Město (LKMK).

V červenci 2015 se stěhujeme do prozatímních prostor v Luhačovicích a netrpělivě očekáváme zahájení stavebních prací na nové provozovně na letišti v Biskupicích (ULBISK), které oživil Aeroklub Holešov.

Nové motory Mikron III naše firma v současné době vyrábí pro kategorii ultralehkých letadel. Přípravné práce směřují k opětovnému získání oprávnění k výrobě certifikovaných motorů.